Κυριακή 12 Ιουλίου 2009

Ανοικτή επιστολή στον κ. Σπύρο Κουβέλη...

Αναδημοσιεύουμε την ανοικτή επιστολή του φίλου Βαγγέλη Μυτιληναίου προς τον βουλευτή επικρατείας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και μέλους της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής, περιβαλλοντολόγο κ. Σπύρο Κουβέλη, με αφορμή τα γεγονότα στο Γραμματικό και την ενδεχόμενη επέμβαση των ΜΑΤ και στην Κερατέα. Ο αγώνας ενάντια στο ΧΥΤΑ δεν έχει κομματικούς χρωματισμούς για τους κατοίκους της Κερατέας (όλοι είναι εξίσου συνυπέυθυνοι) γι'αυτό και οι παραπομπές στο συγκεκριμένο κόμμα αλλά και οι αναφορές σε άλλους φορείς δεν αφορούν εμάς αλλά το συντάκτη της επιστολής. Είναι σημαντική η δημοσίευσή της επιστολής αυτής γιατί αναφέρεται στην ΟΥΣΙΑ του προβλήματος που έχει δημιουργηθεί. Αναδημοσιεύουμε επίσης μία πρόσφατη συνέντευξη του κ. Κουβέλη από την ηλεκτρονική εφημερίδα ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ, αναμένοντας την απάντηση στην επιστολή.

Τα συμπεράσματα δικά σας...


Ανάβυσσος 10/VII/2009


Αγαπητέ σύντροφε Σπύρο,


Ήταν, νομίζω, μια προεκλογική εκδήλωση της ΠΑΣΠ Φιλοσοφικής στο Πανεπιστήμιο στις 3 Μαΐου του 2008, όταν πρωτοσυναντηθήκαμε. Θα συναντούσαμε ένα άνθρωπο νέο, μορφωμένο, με φρέσκες ιδέες, που ανδρώθηκε πολιτικά και κοινωνικά, όχι στα κομματικά γραφεία, αλλά από τη δουλειά του και την ενεργό δραστηριότητα του από τις τάξεις της Κοινωνίας των Πολιτών. Όλοι όσοι διαβάζουν αυτές τις γραμμές και με γνωρίζουν προσωπικά ξέρουν την "αλλεργία" μου στους κομματικούς μηχανισμούς… Για τούτο και η ΕΚΑΠ δεν πιστοποιεί -για την ώρα- την εκλογή μου στη Συντονιστική Γραμματεία της Ν. ΠΑΣΟΚ Ανατολικής Αττικής. Όχι πως θα μου κοπεί και ο ύπνος γι αυτό βέβαια… Δόξα τω Θεώ οι συλλογικότητες, οι φορείς, το ΚΕΑΝ, η συνεργασία μου με συναδέλφους από τα Τοπικά Συμβούλια Νέων σε ολόκληρη τη Λαυρεωτική και κυρίως οι δυνατότητες που παρέχει το διαδίκτυο μου δίνουν τη δυνατότητα να είμαι παρών σε κάθε πρωτοβουλία στον τόπο μου…Σου μίλησα για το φλέγον θέμα της Αξιοποίησης των Αλυκών Αναβύσσου… Πρόκειται για τη γνωστή ιστορία του δεύτερου – μετά το Ελληνικό – ελεύθερου χώρου στην Αττική, τον οποίο εγχώρια -στην Ανάβυσσο- συμφέροντα με την ανοχή της Δημοτικής Αρχής, χέρι χέρι με την αμαρτωλή ΕΤΑ, θέλουν να τσιμεντοποιήσουν και να μας κλείσουν τις παραλίες. Συμφώνησες μαζί μου και με προέτρεψες να συνεχίσω… Οι συνεργάτες στο γραφείο σου με βοήθησαν καθοριστικά και σε ευχαριστώ από Καρδιάς γι' αυτό...Η δημοτικότητα σου ανέβηκε έκτοτε ραγδαία και κάθε μέλος και φίλος του Κινήματός μιλούσε με καμάρι για αυτό το νέο αστέρι στην πολιτική και το Κίνημά μας, που συμβόλιζε και επί της ουσίας την πολιτική στροφή στην προστασία του Περιβάλλοντος, την Πράσινη Οικονομία και Ανάπτυξη που ήδη είχε εξαγγείλει ο Πρόεδρος του ΠΑ.ΣΟ.Κ., σ. Γιώργος Α. Παπανδρέου.Επιτέλους, σκέφτηκα, όταν με το καλό το ΠΑ.ΣΟ.Κ. γίνει Κυβέρνηση και εσύ ο νέος Υπουργός Περιβάλλοντος και Χωροταξίας, δε θα έχουμε ως Κυβέρνηση φαινόμενα όπως, για παράδειγμα, το ανεκδιήγητο λογύδριο της Βάσως σε Πολίτες της Βούλας πάνω σε ένα ζήτημα όπου αντιδρούσαν, «και ποιοι νομίζετε ότι θα είστε εσείς που θα έχετε καλύτερη Ποιότητα ζωής από το Αιγάλεω…». Αλλά και η ανεκδιήγητη συμπεριφορά στους Πολίτες της Νοτιοανατολικής Αττικής τότε που, για να δώσουμε λύση στο Πρόβλημα με την Χωροθέτιση του ΧΥΤΑ στην Κερατέα, τόσο γιατί δε σκοπεύαμε να γίνουμε ο Σκουπιδότοπος της Αθήνας, προκειμένου να πλουτίσουμε, όσο και διότι με δύο διαδοχικά έγγραφα η Β’ Εφορία κλασσικών και προϊστορικών Αρχαιοτήτων ΑΠΑΓΟΡΕΥΕ τη δημιουργία ΧΥΤΑ στο Μνημείο του Οβριοκάστρου… Ενώ, λοιπόν, ήμασταν έτοιμοι να ξεκινήσουμε, μόνο οι 8 ΟΤΑ της Λαυρεωτικής (Καλύβια, Κουβαράς, Κερατέα, Λαύρειο, Καμάριζα, Π.Φώκαια, Σαρωνίδα, Ανάβυσσος) δικό μας σχεδιασμό με ειδική τεχνική επεξεργασία, για να μην χρειάζεται ούτε να στέλνουμε δικά μας απορρίμματα εκτός και φυσικά να μη δεχόμαστε και τίποτα από έξω, η Βάσω Παπανδρέου τελευταία στιγμή, χωρίς διάλογο, περνάει σε νόμο τη χωροθέτηση του ΧΥΤΑ μαζί με τη Φυλή και το Γραμματικό και βοηθούντος του «ισνογκουντ» Υπουργού Πολιτισμού Βενιζέλου άλλαξε το όνομα του χώρου σε «Βραγώνι» – παρακείμενος λόφος – ώστε να καταφέρει ο αετονύχης Αρχαιολόγος(;) Σταϊνχάουερ να βγάλει ανακοίνωση – σε αντίθεση με τις δυο προηγούμενες που ο ίδιος υπογράφει – επιτρέποντας το έργο και παρακάμπτοντας το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο παρατύπως… Μαγκιά ε;;; Για τούτο το λόγο – μάλλον τους λόγους – έμεινα με ανοικτό το στόμα όταν υπερασπιστήκατε στο έπακρο μόνο εσύ και ο Βερελής – ήταν ακόμη Βουλευτής, αργότερα έσκασε το θέμα της MAN - και κανένας μα κανένας άλλος τον εν λόγω περιφερειακό σχεδιασμό της Βάσως στις δύο συνεδριάσεις της Μόνιμης Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής στις 15 και στις 29 Ιανουαρίου αυτού του έτους… Την Τρίτη 7 Ιουλίου, την ημέρα που έκλεισα τα 24 μου χρόνια, όταν τα ΜΑΤ εισέβαλλαν παράνομα στο Γραμματικό, γιατί δεν είχε ακόμη ανανεωθεί η ρήτρα περιβαλλοντικών όρων που έληξε από τα τέλη του 2008, ήσουν μάλλον ο « ήξεις - αφίξεις γλάστρος» μεταξύ των δύο, του Νάκου (υπάλληλου του Μπόμπολα) και του Χιωτάκη, αρχιμαφιόζου της Μαφίας των ΧΥΤΑ, που πρέπει να μην φύγουν από την Αττική προκειμένου να τα διαχειρίζονται (βλ. ΧΥΤΑ) σε βάρος της Ποιότητας ζωής ολόκληρης της Αττικής…Αλήθεια, σ. Σπύρο, δεν έχεις ιδέα για το τι συμβαίνει με το θέμα της Κερατέας;Αλήθεια, σ. Σπύρο, δεν έχεις ιδέα για το τι συμβαίνει με τα σκουπίδια στην Αττική και την Ελλάδα;Αλήθεια, Σπύρο, δεν άκουσες ποτέ ότι το Οβριόκαστρο Κερατέας είναι κηρυγμένος Αρχαιολογικός Χώρος Α’ Ζώνης Προστασίας (ΦΕΚ/1070/29-12-1995), ενώ ταυτόχρονα βρίσκεται στη Λαυρεωτική, που είναι κηρυγμένος Ιστορικός Τόπος αλλά και τόπος ιδιαίτερου Φυσικού Κάλλους (ΦΕΚ 852/Β/3-9-1980); Δεν άκουσες ποτέ ότι μέσα στο χώρο υπάρχει Φυσική Πηγή με τρεχούμενο νερό καθώς και το υδατόρευμα «Μουζάκι», τη στιγμή που το νομικό πλαίσιο που συγκρότησε ο Καθηγητής Ευθύμης Λέκκας για την χωροθέτηση ΟΕΔΑ – ΧΥΤΑ ορίζει σαν ελάχιστη απόσταση τα 300μ. από νερό ή υπόγεια ύδατα; Δεν γνωρίζεις ότι το ίδιο νομικό πλαίσιο θέτει ως ελάχιστη απόσταση από κατοικημένη περιοχή τα 4 χμ., ενώ το Οβριόκαστρο βρίσκεται σε απόσταση μόλις 1200 μέτρων (!!!!) από τον Οικισμό Πλάκα που προϋπάρχει του 1923 αλλά και 2,5 χιλιομέτρων από την Κερατέα, σε ευθεία γραμμή και μάλιστα με άμεση οπτική επαφή; Δεν έτυχε να ακούσεις ποτέ ότι στην περιοχή υπάρχει σεισμικό ρήγμα, ενώ παράλληλα ολόκληρη η περιοχή είναι εντελώς τρύπια, διότι βρίθει μεταλλευτικών στοών και αεραγωγών από την κλασική αρχαιότητα μέχρι τον προηγούμενο αιώνα; Και αν όλα αυτά, αγαπητέ μου Σπύρο, είναι τα επιχειρήματα της περιοχής μας, που το Συμβούλιο της Επικρατείας – ξέρεις … αυτό το ανώτατο δικαστικό σώμα που στις 21 Απριλίου του 1967 μαζί με τον Ανώτατο Άρχοντα αναγνώρισαν ότι επέκειτο Κομμουνιστικός Κίνδυνος… – έκανε ότι δεν τα άκουγε, ξέρεις τίποτα για τη μελέτη του Καθηγητή κ. Αλέξανδρου Οικονομόπουλου; Δεν την παρήγγειλε κάποια ομάδα ανθρώπων που δεν θέλει σκουπίδια και δεν είναι χαΐστες και γκλαμουράτοι όπως όλοι εσείς που είστε μέσα στις σύγχρονες μετριοπαθείς και συναινετικές αντιλήψεις… Την παρήγγειλε ο Ε.Σ.Δ.Κ.Ν.Α. Τι λέει…; Ότι με 10 μόλις μεγάλες εγκαταστάσεις έξω από οικιστικούς Ιστούς και παραγωγικές μονάδες μπορεί να επιτευχθεί η διαχείριση όλων των Απορριμμάτων της χώρας με τόσο σύγχρονο και οικονομικά συμφέροντα τρόπο, που σε μερικά χρόνια θα έχουμε οικονομικό κέρδος από την όλη διαδικασία… Σύμφωνα με την ίδια μελέτη, ο υφιστάμενος Εθνικός σχεδιασμός για την κατασκευή των 100 και πλέον ΧΥΤΑ και τη συντήρηση αυτών θα στοιχίζει κάθε χρόνο στους φορολογουμένους 1 δις Ευρώ!!!Σπύρο, δεν γνωρίζεις τι γίνεται στη Φυλή που ξεκίνησε ο «Σχεδιασμός»;;; Δεν ξέρεις ότι ο Χιωτάκης και η βρώμικη παρακρατική συμμορία που τον στηρίζει μαζεύει το σκουπίδι, φέρνει όσο περισσότερο σκουπίδι μπορεί από όλη τη Νότια Ελλάδα και το ενοικιάζει σε προστάτες αθιγγάνων και μη, για να το «διαχειρίζονται..»; Έχουν υποπέσει στην αντίληψή σου οι καταγγελίες του Προέδρου των εργαζομένων στο ΧΥΤΑ Φυλής, κ. Γιώργου Χάρδα, που μιλάει για ξυλοδαρμούς υπαλλήλων στο ΧΥΤΑ και για νύχτες τρόμου των υπαλλήλων στο χώρο εργασία τους από ένοπλες συμμορίες…;;;Ποια είναι η θέση σου για όλα αυτά σ. Σπύρο;;; Είναι και το ΠΑ.ΣΟ.Κ. σύμφωνο σε όλα αυτά; Θα προχωρήσει και το σημερινό ΠΑ.ΣΟ.Κ. στον αμαρτωλό αυτό σχεδιασμό που σκοπεύει να καταστρέψει Οικονομικά και περιβαλλοντικά την Αττική; Θα συνεχίσει να είναι μέρος του Προβλήματος και να ανέχεται τη Χούντα των σκουπιδιών που κυβερνά την Αττική και ολόκληρη την Ελλάδα;Για όλα τούτα, λοιπόν, και στο Λόγο της Τιμής του Αγώνα που κάνουμε όλοι εμείς εδώ κάτω για την προστασία του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής μας Κληρονομιάς και θεωρώντας ότι μιλώ εξ’ ονόματος κάθε σκεπτόμενου απλού ψηφοφόρου και υποστηρικτή της Μεγάλης Δημοκρατικής και Προοδευτικής Παράταξης στην περιοχή μας ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ ΣΕΒΑΣΜΟ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ!!!Το ότι κάποιοι από εμάς θα αποχωρήσουν από το Κίνημα και δε θα ψηφίσουμε ΠΑ.ΣΟ.Κ. δεν θα αποτελέσει δα και κάτι το πρωτότυπο… Ωστόσο, και κάθε υπεύθυνος ας αναλάβει τις ευθύνες του, καθώς, εάν δεν υπάρξει ξεκάθαρη θέση για το πρωτεύον για εμάς, τις ζωές μας και το μέλλον μας, ΘΑ ΦΡΟΝΤΙΣΟΥΜΕ ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΙΔΙΟΙ ΤΟ ΠΑΣΟΚ ΝΑ ΜΗΝ ΜΑΣ ΕΞΕΥΤΕΛΙΣΕΙ ΓΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗ ΦΟΡΑ!!!!!!!!!!

ΤΑ ΨΕΜΑΤΑ ΤΕΛΕΙΩΣΑΝ!!!!

Σε ευχαριστώ για το χρόνο και την προσοχή σου

Και ελπίζοντας σε δημόσια απάντησή σου…

Με εκτίμηση

Βαγγέλης Μυτιληναίος

Ενεργός Πολίτης Νοτιοανατολικής Αττικής

http://ecclesiademo.blogspot.com/








Σημαντική συνέντευξη του Σπύρου Κουβέλη για την :«Ολοκληρωμένη Διαχείριση των Απορριμμάτων»



Γράφει ο Νίκος Τζιγκουνάκης

09.07.09


"Η τελευταία πράξη που είδαμε σε αυτό το σήριαλ της αποτυχίας
της κυβέρνησης στη διαχείριση των απορριμμάτων, είναι
αυτή που εκτυλίχθηκε
προχτές στο Γραμματικό και πέρυσι ακριβώς στα
γεγονότα της Λευκίμμης,
που σας θυμίζω είχαμε θρηνήσει και το θάνατο ενός πολίτη από την
εκεί επέμβαση,
τώρα στο Γραμματικό είδαμε πάλι την κυβέρνηση με τα ΜΑΤ να επιβάλλει
την πολιτική της - ενάντια στη δυσπιστία του κόσμου και η οποία οφείλεται
ακριβώς
στον τρόπο με τον οποίο έχει διαχειριστεί η κυβέρνηση το ζήτημα των
απορριμμάτων "δήλωσε μεταξύ άλλων ο πολιτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για
θέματα Περιβάλλοντος και Χωροταξίας Σπύρος Κουβέλης σε συνέντευξη τύπου
σήμερα με θέμα «Ολοκληρωμένη Διαχείριση
των Απορριμμάτων» και προχώρησε σε συγκεκριμένες
προτάσεις .




Σ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Γεια σας και πάλι, ευχαριστώ για την παρουσία σας εδώ. Ζήτησα να σας δω και να πούμε
μερικά πράγματα για το θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων, το οποίο από όσο φαίνεται ήταν μια υπόθεση
που περιμέναμε ότι θα κορυφωθεί σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, το έχουμε συζητήσει πολλές φορές
και στα όργανα του Κόμματος και δυστυχώς και πάλι ήρθε στην επικαιρότητα.
Η τελευταία πράξη που είδαμε σε αυτό το σήριαλ της αποτυχίας της κυβέρνησης στη
διαχείριση των απορριμμάτων, είναι αυτή που εκτυλίχθηκε προχτές στο Γραμματικό και
πέρυσι ακριβώς στα γεγονότα της Λευκίμμης, που σας θυμίζω είχαμε θρηνήσει και το
θάνατο ενός πολίτη από την εκεί επέμβαση, τώρα στο Γραμματικό είδαμε πάλι την κυβέρνηση
με τα ΜΑΤ να επιβάλλει την πολιτική της - ενάντια στη δυσπιστία του κόσμου και
η οποία οφείλεται ακριβώς στον τρόπο με τον οποίο έχει διαχειριστεί η κυβέρνηση το
ζήτημα των απορριμμάτων.
Γιατί μιλάω για αποτυχία και για δυσπιστία του κόσμου. Γιατί το 2004 θυμίζω ότι η κυβέρνηση
της Νέας Δημοκρατίας είχε παραλάβει έναν ολοκληρωμένο περιφερειακό σχεδιασμό που
είχε κάνει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, ένα σχεδιασμό για τη χωροθέτηση των υποδομών
για τη διαχείριση των απορριμμάτων σε ολόκληρη τη χώρα, τον οποίο μάλιστα και με
μεγάλο πολιτικό κόστος και με μεγάλη προσπάθεια, το ΠΑΣΟΚ είχε καταφέρει να
θεσμοθετήσει και να ψηφίσει στη Βουλή. Είχε ψηφιστεί μάλιστα και από τα δυο μεγάλα
Κόμματα με κάποιες εξαιρέσεις βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας, όμως αποτελεί από τότε
ένα νόμο του κράτους.
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας το πρώτο που έπρεπε να κάνει τότε, ήταν να εφαρμόσει τον ολοκληρωμένο αυτό σχεδιασμό τον περιφερειακό σχεδιασμό και μάλιστα να το κάνει, δίνοντας προτεραιότητα στην αρχή της ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων.
Τι σημαίνει ολοκληρωμένη διαχείριση; Με απλά λόγια σημαίνει ότι ξεκινάει κανείς από την προσπάθεια να περιορίσει τον όγκο των απορριμμάτων με επαναχρησιμοποίηση, με ανακύκλωση, με κομποστοποίηση του οργανικού μέρους των απορριμμάτων, ώστε στο τέλος να μπορεί να φτάσει σε αυτό που πολύ λέγεται αλλά δεν το έχουμε δει να γίνεται από την κυβέρνηση καθόλου, να φτάσει στη χωροθέτηση και στην κατασκευή ΧΥΤΥ (δηλαδή χώρων υγειονομικής ταφής υπολειμμάτων) και όχι ΧΥΤΑ.
Η κυβέρνηση έκανε το ακριβώς αντίθετο. Έκανε μια αναθεώρηση του περιφερειακού σχεδιασμού και της ένταξης έργων σε κοινοτικά κονδύλια, επιλέγοντας να εντάξει κατ' αρχήν σε πρώτη φάση μόνο τα έργα ΧΥΤΑ, δηλαδή τα έργα που θα γίνει μια όχι ολοκληρωμένη, αλλά μία απόθεση απορριμμάτων σε χώρους υγειονομικούς ταφής απορριμμάτων.
Αυτό ήταν κι ένα μεγάλο λάθος στο οποίο παγιδεύτηκε η ίδια και είδε την αντίδραση του κόσμου αμέσως, γιατί ο κόσμος έχοντας δει τα αρνητικά στοιχεία από τη διαχείριση των ΧΥΤΑ όχι μόνο στην Φυλή, αλλά και σε άλλα μέρη. Αν πάει κανείς για παράδειγμα στο Τεμπλόνι στην Κέρκυρα, θα δει ότι η διαχείριση που γίνεται είναι καταστροφική. Περιμένοντας λοιπόν ο κόσμος ότι θα δει μια από τα ίδια, αντέδρασε.
Αυτό, δημιούργησε τη δεύτερη αντίδραση της κυβέρνησης που ήταν να παγώσει μπροστά σε αυτή την αντίδραση του κόσμου και να μείνει αδρανής. Η κυβέρνηση έμεινε αδρανής από το 2004, μέχρι πρόσφατα που από τη μια πλευρά η Ευρωπαϊκή Ένωση επισείοντας τον κίνδυνο να επιβάλλει πάρα πολύ σοβαρά πρόστιμα -και θα έρθω στη συζήτηση των προστίμων- και από την άλλη με την πολύ πρόσφατη ανακοίνωση της Επιτρόπου της Ευρωπαϊκής Ένωσης της κας Hübner ότι παγώνει τα κονδύλια για τη διαχείριση των απορριμμάτων στην Αττική, θυμίζω ότι αυτά είναι κονδύλια που ανέρχονται στο ποσό 100 εκ. ευρώ, εκείνη τη στιγμή «χτύπησε το ξυπνητήρι στην κυβέρνηση» αναγκάζοντας να κινηθεί σπασμωδικά, για να δείξει ότι κάτι κάνει, για να ξεπαγώσει τα κονδύλια.
Ενα παράδειγμα για το πόσο σπασμωδικά κινήθηκε, είναι αυτό το περίφημο νομοθέτημα που βγήκε εκ των υστέρων. Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης χτες και είναι ουσιαστικά η κοινή Υπουργική Απόφαση με την οποία νομιμοποιείται ο εργολάβος να ξεκινήσει τις εργασίες στο Γραμματικό.
Προχθές, δυο μέρες πριν μπήκε ο εργολάβος ενώ είναι γνωστό σε όλους ότι η κοινή Υπουργική Απόφαση με την οποία ορίζονταν οι περιβαλλοντικοί όροι γι' αυτό το έργο, είχαν λήξει. Η κυβέρνηση το γνώριζε και παρ' όλα αυτά γνωρίζοντας ότι παράνομα εγκαθιστά τον εργολάβο, το έκανε. Εκ των υστέρων πέρασε ένα νομοθέτημα νύχτα θα έλεγα στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης να νομιμοποιήσει την πράξη της.
Αυτού του είδους οι σπασμωδικές αντιδράσεις είναι ακριβώς αυτές που διαρρηγνύουν την οποιαδήποτε σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα στους πολίτες και τους κατοίκους κάποιας περιοχής και σε αυτό που η κυβέρνηση θέλει να κάνει για τη διαχείριση των απορριμμάτων.
Εκτός από σπασμωδικές όμως οι κινήσεις της κυβέρνησης είναι και αποσπασματικές. Γιατί και στην περιοχή της ανατολικής Αττικής και σε όλη την υπόλοιπη Ελλάδα ο περιφερειακός σχεδιασμός προβλέπει την ολοκληρωμένη διαχείριση αυτό που σας είπα πριν δηλαδή, με έμφαση στην ανακύκλωση και σε αξιοποίηση των απορριμμάτων με διάφορους τρόπους στους οποίους θα αναφερθώ, αλλά η κυβέρνηση έχει επιλέξει μόνο κάποια κατασκευαστικά έργα, που έχουν να κάνουν κυρίως με ΧΥΤΑ.
Την ίδια στιγμή που συμβαίνουν αυτά για να ολοκληρώσω την εικόνα της αποτυχίας της κυβέρνησης στη διαχείριση των απορριμμάτων, να πάει κανείς στη δυτική Αττική και κυρίως στην περιοχή της Φυλής, θα δει ότι εκεί η αποτυχία είναι ακόμη μεγαλύτερη. Στην περιοχή της Φυλής έχουμε σήμερα και έχουμε τον τελευταίο καιρό μια ροή απορριμμάτων η οποία φτάνει κατά μέσο όρο τους 9.000 τόνους κάθε μέρα.
Το λεκανοπέδιο το ίδιο παράγει περίπου 6.000 τόνους απορριμμάτων την ημέρα και οι 3.000 που είναι παραπάνω, προστίθενται γιατί από όλη την Ελλάδα έρχονται απορρίμματα στην Αττική. Αυτό από μόνο του είναι ένα παράλογο. Σκεφτείτε ότι όλη η Ελλάδα θάβει τα απορρίμματά της στους χώρους υγειονομικής ταφής απορριμμάτων της Αθήνας.
Με αυτό το ρυθμό τα κύτταρα και οι υποδομές που υπάρχουν στην Αττική, σύμφωνα με εκτιμήσεις των ανθρώπων που λειτουργούν το ΧΥΤΑ, ανθρώπων του Ενιαίου Συνδέσμου για τη διαχείριση των απορριμμάτων, είναι ότι σε ενάμιση με δυο χρόνια, θα έχει κορεστεί αυτός ο χώρος. Δεν θα ξέρουμε τι να κάνουμε τα απορρίμματα στην Αττική.
Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό αν σκεφτείτε ότι όταν λέμε «δεν θα ξέρουμε τι θα κάνουμε τα απορρίμματα», το εννοούμε πραγματικά. Δεν θα υπάρξει κάποια άλλη εύκολη λύση. Δεν θα ξέρει η Ελλάδα τι θα κάνει τα απορρίμματά της.
Προσθέτω σε αυτό ένα άλλο μέτρο αποτυχίας: ίσως δεν είναι ευρέως γνωστό αλλά τον τελευταίο ενάμιση μήνα το εργοστάσιο μηχανικής ανακύκλωσης το ΕΜΑΚ που φτιάχτηκε στα Λιόσια είναι κλειστό, δεν λειτουργεί καθόλου. Και αυτό γιατί υπάρχει επίσχεση εργασίας από τους εργολάβους που κατασκεύασαν το έργο και αποφάσισε ο Ε.Σ.Δ.Κ.Ν.Α. να κλείσει το εργοστάσιο, ώστε να παγώσει αυτή η διαδικασία.
Άρα ανακύκλωση μέσα στο εργοστάσιο και μέσα στο χώρο υγειονομικής ταφής απορριμμάτων που προβλεπόταν, εδώ και ενάμιση χρόνο δεν γίνεται. Όμως ακόμη και όταν γινόταν και υπάρχει ένα διάγραμμα που θα σας μοιραστεί είναι από τα πρακτικά της συζήτησης που έγινε στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής, το RDF που είναι 500 περίπου τόνοι κάθε μέρα από τα απορρίμματα, γύριζε και θαβόταν και αυτό στη χωματερή στο ΧΥΤΑ της Φυλής.
Καταλαβαίνετε λοιπόν το παράλογο, ότι εδώ έχουμε ένα εργοστάσιο ανακύκλωσης το οποίο πληρώνεται και λειτουργεί με λεφτά του Έλληνα φορολογούμενου για να βγάζει ανακυκλωμένο προϊόν, το οποίο πηγαίνει και θάβεται κι αυτό στη χωματερή. Αυτό, είναι από μόνο του απόλυτα παράλογο και κοροϊδία. Με τέτοιου είδους λοιπόν διαδικασίες οι πολίτες δεν μπορούν να εμπιστευτούν μια κυβέρνηση που έχει αποτύχει σε κάθε μέτρο της διαχείρισης των απορριμμάτων.
Προσθέτω επίσης την ευθύνη του ΥΠΕΧΩΔΕ σε αυτό, γιατί δεν είναι μόνο οι ευθύνες του Υπουργείου Εσωτερικών στη διαχείριση των απορριμμάτων αλλά είναι και το ΥΠΕΧΩΔΕ το οποίο είχε την υποχρέωση να λύσει το θέμα της διάθεσης του RDF και των υπολειμμάτων της διαχείρισης, ώστε να μπορούν να πηγαίνουν για ενεργειακή αξιοποίηση.
Το ΥΠΕΧΩΔΕ κράτησε τους περιβαλλοντικούς όρους γι' αυτή την ενεργειακή αξιοποίηση σε τσιμεντάδικα κατά κύριο λόγο, 2 χρόνια στο συρτάρι. Γιατί φοβήθηκε να αντιμετωπίσει το πρόβλημα αντίδρασης των κατοίκων και να δώσει μια πραγματική και περιβαλλοντικά δικαιολογημένη λύση.
Προσθέτω επίσης ότι το ΥΠΕΧΩΔΕ και έχει πολύ ενδιαφέρον αυτό, είναι το μόνο Υπουργείο από τα εμπλεκόμενα, το οποίο απουσιάζει από τη διυπουργική Επιτροπή που έχει φτιαχτεί με πρωτοβουλία του Πρωθυπουργού, για την αντιμετώπιση του θέματος των απορριμμάτων.
Σε επανειλημμένες ερωτήσεις που έχω καταθέσει στη Βουλή γιατί το ΥΠΕΧΩΔΕ απουσιάζει από τη διυπουργική Επιτροπή, τη στιγμή μάλιστα που το ΥΠΕΧΩΔΕ είναι αυτό που είναι το καθ' ύλην αρμόδιο για το διάλογο για το θέμα των απορριμμάτων με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Απάντηση δεν έχω λάβει. Το ΥΠΕΧΩΔΕ συνεχίζει να απουσιάζει και να μην συμμετέχει σε καμία από αυτές τις διαδικασίες, παρ' όλο που έχει τεράστια ευθύνη και για τους περιβαλλοντικούς όρους και για το σχεδιασμό.
Συνεχίζω λέγοντας για τα προβλήματα που υπάρχουν και συγνώμη αν σας κουράζω με όλα αυτά, αλλά πρέπει κάποια στιγμή να καταγραφούν, ότι μέσα στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση της δουλειάς που γίνεται για τη διαχείριση των απορριμμάτων, δεν υπάρχει σήμερα κανένας σχεδιασμός και καμία μέριμνα για το τι γίνεται με τα βιομηχανικά απόβλητα, πολλά από τα οποία είναι τοξικά και επικίνδυνα, κανείς δεν ξέρει που πηγαίνουν. Δεν υπάρχει κανένας σχεδιασμός και δεν εφαρμόζεται για τα νοσοκομειακά απόβλητα.
Οι ίδιοι οι εργαζόμενοι στο χώρο του ΧΥΤΑ αναγκάστηκαν να προσχωρήσουν στη δημιουργία μιας μονάδας για την αποτέφρωση νοσοκομειακών αποβλήτων, γιατί όπως οι ίδιοι μου έχουν πει «φοβόμασταν κάθε φορά που πιάναμε τα απορρίμματα και τρυπιόμασταν» από σύριγγες και από τέτοια πράγματα. Καταλαβαίνετε ότι ο κίνδυνος είναι τεράστιος και για τη δημόσια υγεία και είναι άλλο ένα σημείο αποτυχίας.
Εκκρεμεί από το 2004 ένα Προεδρικό Διάταγμα για την ανακύκλωση των οικοδομικών αποβλήτων, μπάζα κλπ. Και ξέρετε τι συμβαίνει; Όταν δεν υπάρχει ένας χώρος στον οποίο μπορούν να αποτεθούν αυτά τα οικοδομικά απόβλητα και επειδή δεν τα δέχονται οι νέοι ΧΥΤΑ, πηγαίνουν όλοι και τα πετάνε κάπου. Όπου πεταχτούν μπάζα, ξεκινάει μια καινούργια χωματερή.
Απέναντι στην προσπάθεια της κυβέρνησης που λέει ότι «θέλουμε να κλείσουμε τις χωματερές», ουσιαστικά ένα κρίσιμο θέμα που είναι το σημείο γέννησης των χωματερών, δεν έχει αντιμετωπιστεί. Τέλος βέβαια η κυβέρνηση δεν έχει καταφέρει να περιορίσει τον όγκο των απορριμμάτων γιατί το βασικό μέτρο που πρέπει να κάνει, είναι η ανακύκλωση.
Εδώ τα στοιχεία που έχουν δοθεί για την ανακύκλωση είναι πάρα πολλές φορές πλασματικά και αναφέρω μόνο από ένα σχόλιο που έκανε η Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης μια Μη Κυβερνητική Οργάνωση όπου παρακολουθεί τα δεδομένα, ότι τα ποσοστά που παρουσιάζει το ΥΠΕΧΩΔΕ απέχουν από την πραγματικότητα αφού μιλάει για ποσοστό ανακύκλωσης της τάξης του 24% όταν αυτό στην πραγματικότητα δεν ξεπερνά το 13%. Και μάλιστα αν λάβει κανείς υπόψη του ότι το 2004 το ποσοστό αυτό ήταν στο 11% και όχι στο 6%, η πρόοδος είναι πάρα πολύ μικρή.
Όπως και να έχει το πράγμα σήμερα η κυβέρνηση μιλάει επίσημα για 26% επιτυχία στην ανακύκλωση τη στιγμή που ο στόχος για το 2011, 2 χρόνια από σήμερα, είναι 60%. Είναι αδύνατο να γίνουν αυτοί οι στόχοι εφικτοί με την πορεία της κυβέρνησης.
Και βέβαια η αποτυχία αυτή συνεχίζεται και στην υπόλοιπη Ελλάδα όπου ακούμε για ΧΥΤΑ που έχουν κλείσει, όμως δεν έχει φτιαχτεί καμία υποδομή για να δεχτεί τα απορρίμματα αυτών των περιοχών, με αποτέλεσμα είτε να έρχονται στο ΧΥΤΑ της Αττικής, είτε να πηγαίνουν σε καινούργιους ΧΑΔΑ που ανοίγουν σε καινούργιες χωματερές.
Ή βέβαια, το χειρότερο είναι ότι υπάρχει και μια σκέψη για να δημιουργηθούν υποδομές, οι οποίες δεν θα λύσουν το πρόβλημα. Απλώς θα το μεταθέσουν στο χρόνο. Ας πούμε η συζήτηση που γίνεται στην Πελοπόννησο σήμερα για να φτιαχτούν συστήματα δεματοποίησης των απορριμμάτων, είναι μια πολύ ακριβή λύση, η οποία όμως δεν θα λύσει το πρόβλημα. Απλώς θα το μεταθέσει στο χρόνο και θα το κληροδοτήσει φυσικά στην επόμενη κυβέρνηση.
Η κατάσταση όπως σας την περιγράφω οδηγείται σε ένα πολύ μεγάλο αδιέξοδο και στην Αττική και στην υπόλοιπη χώρα και πέρα του ότι η επόμενη κυβέρνηση που θα είναι η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ θα κληθεί μέσα σε ελάχιστο χρόνο να λύσει το πρόβλημα, το ζήτημα είναι ότι στον ελάχιστο χρόνο που απομένει, είναι πολύ δύσκολο κανείς να φτιάξει καινούργιους σχεδιασμούς, να αδειοδοτήσει, να χωροθετήσει μονάδες.
Ουσιαστικά αυτό που δρομολογείται είναι να υπάρξουν κάποιες πυροσβεστικές λύσεις, οι οποίες όμως έχουν πάρα πολύ μεγάλο κόστος για τον πολίτη. Αναφέρω ότι μια πυροσβεστική λύση η οποία θα επικεντρωθεί όχι στις σωστές διαδικασίες για κομποστοποίηση ή για ανακύκλωση κλπ., αλλά μπορεί να πάει σε κάποιες άλλες τεχνικές εφαρμογές, μπορεί κατά τα λεγόμενα και ανθρώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να αυξήσει τρεις, τέσσερις ίσως και πέντε φορές, τα δημοτικά τέλη για τη διαχείριση των απορριμμάτων. Τα δημοτικά τέλη σήμερα, το κόστος για τη διαχείριση των απορριμμάτων είναι της τάξης των 30 ευρώ τον τόνο και σύμφωνα με εκτιμήσεις και πολλών τεχνικών που έχω μιλήσει μπορεί να ξεπεράσουν και τα 160 ευρώ το χρόνο.
Αυτό σε πολύ απλούς όρους ξέρετε τι σημαίνει; Έχοντας μπροστά μου έναν λογαριασμό της ΔΕΗ, ο οποίος έχει τελικό ποσό πληρωμής 40 ευρώ, από αυτά τα 40 ευρώ ο πολίτης πληρώνει περίπου 4 ευρώ για ηλεκτρικό ρεύμα και 36 για δημοτικά τέλη.
Σκεφτείτε αν αυτά τα δημοτικά τέλη τριπλασιαστούν ή τετραπλασιαστούν τι σημαίνει αυτό για την τσέπη του Έλληνα πολίτη, του κατοίκου κάθε Δήμου που θα πρέπει να σηκώσει το βάρος του παραπάνω κόστους. Δεν είναι αμελητέο, είναι πάρα πολύ σημαντικό, αν φτάσουμε σε μία ανάγκη για να μπορούμε να διαχειριστούμε τα απορρίμματά μας και αυτή δυστυχώς είναι η διαδικασία που από την ανικανότητα της κυβέρνησης δρομολογείται.
Πρέπει εδώ να πω ότι αυτή η ανεπάρκεια της σημερινής κυβέρνησης για μας είναι απαράδεκτη, γιατί ουσιαστικά δημιουργεί ένα ακόμα βαρίδι στην καθημερινότητα του πολίτη. Δεν είναι μόνο το περιβαλλοντικό πρόβλημα, αλλά και σε πάρα πολύ σημαντικό βαθμό το βαρίδι που δημιουργείται στην καθημερινότητα του κόστους ζωής του πολίτη και φυσικά στην ποιότητα ζωής, γιατί το να έχουμε προβλήματα συνέχεια με τα απορρίμματα είναι κάτι που ούτε τιμά, ούτε αρμόζει σε μία ευρωπαϊκή χώρα.
Από την πλευρά του ΠΑΣΟΚ θεωρούμε ότι χρειάζεται μία άμεση μετάβαση στην ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων και αυτό ακριβώς είναι το σκεπτικό και αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίον έγινε ο περιφερειακός σχεδιασμός.
Φυσικά επιμένουμε στην υλοποίηση του περιφερειακού σχεδιασμού, γιατί εδώ πρέπει να διευκρινίσω ότι πρώτον όταν λέμε υλοποίηση περιφερειακού σχεδιασμού εννοούμε υλοποίηση με την ολοκληρωμένη λύση που γίνεται με την ολοκληρωμένη διαχείριση, όχι μόνο με ΧΥΤΑ.
Και δεύτερον, θεωρούμε ότι το ζήτημα στον περιφερειακό σχεδιασμό δεν είναι η χωροθέτηση του που θα πάνε οι μονάδες, αλλά το με ποιον τρόπο θα εφαρμοστεί. Αν εφαρμοστεί με σωστό τρόπο κι έχω μιλήσει με κατοίκους από πάρα πολλές περιοχές της Ελλάδας, δεν θα υπάρχουν αντιδράσεις, γιατί μπορεί κανείς να βάλει τους πολίτες να είναι μέρος της λύσης, να συμμετέχουν στη διαλογή των απορριμμάτων στην πηγή, να συμμετέχουν στην ανακύκλωση κι έτσι να απαλειφθεί ο κίνδυνος και η δυσπιστία απέναντι σε αυτό.
Εμείς θεωρούμε ότι η ανακύκλωση επαναχρησιμοποίηση και κομποστοποίηση είναι το πρώτο βήμα που πρέπει να γίνει και μάλιστα στο φάκελο που θα σας μοιραστεί θα δείτε αυτόν τον πίνακα που είναι από την Ευρωπαϊκή Ένωση που λέει ότι «οι λύσεις κατά σειρά προτεραιότητας και προτίμησης είναι η πρόληψη, επαναχρησιμοποίηση, ανακύκλωση και στο τέλος είναι η ταφή» και εμείς θέλουμε να εφαρμόσουμε αυτή την ευρωπαϊκή πολιτική.
Στη συνέχεια πιστεύουμε ότι πρέπει κανείς να κοιτάξει και τη δυνατότητα για ολοκληρωμένες μονάδες διαχείρισης, όπως επίσης και τη δυνατότητα για ενεργειακή αξιοποίηση του υπολείμματος των απορριμμάτων. Η ενεργειακή αξιοποίηση του υπολείμματος των απορριμμάτων δεν είναι ούτε κάτι που πρέπει να φοβίζει τους πολίτες, ούτε κάτι το οποίο θα πρέπει να στείλουμε στο πυρ το εξώτερο, εφόσον έχουν προηγηθεί τα βήματα όμως για την υπόλοιπη ολοκληρωμένη διαχείριση.
Κλείνω με ένα σχόλιο και δύο ακόμα σημεία που θέλω να σας πω, ότι πριν από μερικές εβδομάδες, μήνες ίσως, έγινε μία σειρά από συνεδριάσεις στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής, για το θέμα των απορριμμάτων. Τα αποτελέσματα της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής και στην οποία θυμίζω ότι έχει την πλειοψηφία η σημερινή κυβέρνηση, είναι σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό ταυτόσημα με αυτά που σας είπα.
Αναφέρω χαρακτηριστικά και θα σας μοιραστούν τα κομμάτια από τα πρακτικά των συμπερασμάτων αυτής της συνεδρίασης, που λένε ότι «παρά το γεγονός ότι ο περιφερειακός σχεδιασμός έχει θεσμοθετηθεί εδώ και πεντέμισι περίπου χρόνια, δεν έχει καταστεί ακόμα δυνατή η πλήρης και ολοκληρωμένη εφαρμογή του», συμπέρασμα πρώτο.
Δεύτερο συμπέρασμα ότι «η εφαρμογή του σήμερα αποτελεί τη μόνη ορατή, εφικτή και ρεαλιστική λύση κι ότι πρέπει να ξεκινήσει μια συζήτηση για τον επόμενο περιφερειακό σχεδιασμό. Η αντιμετώπιση των έργων που προβλέπει ο περιφερειακός σχεδιασμός είναι μέχρι σήμερα αποσπασματική», δηλαδή επιβεβαιώνει αυτό ακριβώς που σας είπα. Και θυμίζω ότι αυτά δεν τα έχει πει το ΠΑΣΟΚ, τα έχει πει η Επιτροπή Περιβάλλοντος του Κοινοβουλίου, όπου την πλειοψηφία έχει η κυβέρνηση.
Και μία σειρά από άλλα τέτοια συμπεράσματα υπάρχει, όπως επίσης να σας δώσω και αυτό το διάγραμμα που δείχνει πως κινείται η πορεία της κομποστοποίησης και της ανακύκλωσης στην Ευρώπη σε πέντε ή έξι αν θυμάμαι καλά ευρωπαϊκές χώρες, που δείχνουν ότι η άνοδος είναι πάρα πολύ σημαντική και σηματοδοτούν αυτήν την πραγματική λύση και αυτό το μέλλον για τη διαχείριση των απορριμμάτων.
Κλείνω απλώς λέγοντας ότι η σημερινή κατάσταση έχει δημιουργήσει πολύ μεγάλες κοινωνικές εντάσεις και κοινωνικές εντάσεις που ούτε είναι συμβατές, ούτε τιμούν μία ευρωπαϊκή χώρα, είναι εντάσεις στις οποίες έχει την απόλυτη ευθύνη η κυβέρνηση γιατί άφησε να δημιουργηθούν, γιατί έχει χάσει την εμπιστοσύνη των πολιτών και έχει πάει τη χώρα πίσω και την εξαναγκάζει να προβεί σε κάποιες λύσεις οι οποίες πιθανώς δε θα είναι ούτε περιβαλλοντικά, ούτε οικονομικά, ούτε κοινωνικά αυτές που χρειάζεται και που πρέπει να έχει η Ελλάδα.
Κλείνω με το σχόλιο ότι αν η κυβέρνηση δεν μπορεί να ακολουθήσει τις σύγχρονες επιταγές της κοινωνίας και στο θέμα του περιβάλλοντος και στο θέμα των απορριμμάτων και σε μία σειρά από κοινωνικά θέματα όπου αγγίζουν αυτά, τουλάχιστον να μην κλείνει το δρόμο στην εξέλιξη της χώρας. Γιατί αυτό που γίνεται σήμερα στην Ελλάδα είναι μία μεγάλη ζημιά, την οποία θα κληθεί η Ελλάδα να πληρώσει τα επόμενα χρόνια.
Ευχαριστώ πολύ και είμαι στη διάθεσή σας για διευκρινίσεις, ερωτήσεις, ότι θέλετε.



ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θυμίστε μου λίγο, μολονότι έκανα 13 χρόνια Υπουργείο Εσωτερικών και πρόλαβα τον περιφερειακό σχεδιασμό, νομίζω ότι μιλάμε για Γραμματικό Κερατέα και Φυλή.



Σ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Στην Αττική μιλάμε για Γραμματικό Κερατέα και Φυλή.



ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στην περίπτωση λοιπόν που πάμε στη δέσμευσή σας και έχουμε όντως την εφαρμογή από το ΠΑΣΟΚ του περιφερειακού σχεδιασμού με την προϋπόθεση της ολοκληρωμένης διαχείρισης, έχετε διασφαλίσει ότι οι Δήμαρχοι, η Τοπική Αυτοδιοίκηση και η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση κυρίως της Ανατολικής Αττικής δε θα φέρουν νέα προσκόμματα;
Γιατί αυτό που έχω ζήσει εγώ 13 χρόνια στο Υπουργείο Εσωτερικών καλύπτοντας τα ζητήματα αυτά, είναι ότι κάθε φορά σε κάθε σχεδιασμό είτε αυτός προέρχεται από το Εσωτερικών, είτε από την Περιφέρεια, είτε από το ΥΠΕΧΩΔΕ, αντιδράσεις κατά τον ένα ή άλλο τρόπο από την Αυτοδιοίκηση, βάζοντας μπροστά τους κατοίκους και να μη γίνεται τίποτα.
Δηλαδή το πρόβλημα δεν εντοπίζεται μόνο αυτή την πενταετία, είναι από πολύ πίσω. Και αν κανείς μιλήσει για προσκόμματα και καθυστερήσεις αγγίζει το σύνολο των κυβερνήσεων.



Σ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Στις συζητήσεις που έχω κάνει και με αιρετούς αλλά και με κατοίκους των περιοχών αυτό που εγώ έχω αποκομίσει είναι ότι οι κάτοικοι βλέπουν το αδιέξοδο στο οποίο έχει φτάσει η κατάσταση και είναι έτοιμοι.
Εφόσον όμως έχουν μία αξιόπιστη πρόταση μπροστά τους, που δεν πηγαίνει να τους κοροϊδέψει και να κάνει νύχτα ή παράτυπα τα πράγματα που θέλουν να γίνουν αλλά δουν ότι ξεκινάει ένας ολοκληρωμένος σχεδιασμός από τις αρχές του ολοκληρωμένου σχεδιασμού, από την ανακύκλωση, από τα εργοστάσια επεξεργασίας των απορριμμάτων των ανακυκλωμένων του compost, πιστεύω ότι δε θα είναι αρνητικοί.
Εδώ έχουμε συζητήσει πάρα πολύ, εδώ και δύο χρόνια προσπαθώ να λύσω αυτό το κουβάρι της διαχείρισης των απορριμμάτων στην Αττική και θεωρώ ότι πλέον η κατάσταση έχει ωριμάσει και μία ολοκληρωμένη λύση θα γίνει αποδεκτή.



ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επειδή το πρόβλημα είναι άμεσο και χρειάζεται και άμεσες λύσεις, πόσο χρόνο χρειάζεται αυτό που προτείνετε και αν θα επιβαρύνει ή όχι την τσέπη των ανθρώπων; Και σε αυτό που λέγατε, υπάρχει όντως κάποιο κομμάτι του πληθυσμού που να δέχεται την οποιαδήποτε λύση δίπλα στο σπίτι του;



Σ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Κατ΄ αρχήν μιλώντας για το ζήτημα του χρόνου, όπως είπα πριν, με ένα πρόβλημα το οποίο έχει ορίζοντα περίπου δύο χρόνια, ούτως ή άλλως ο χρόνος είναι πολύ περιορισμένος. Με αυτό το δεδομένο, πρέπει κανείς να κοιτάξει ποια είναι η πιο εφικτή και παράλληλα σωστή κοινωνικά οικονομικά και περιβαλλοντικά λύση.
Το να πάει σε εμβαλωματικές λύσεις που λέει ότι θα κάνουμε στα γρήγορα έναν ΧΥΤΑ ή θα κάνουμε στα γρήγορα ένα εργοστάσιο καύσης σύμμεικτων, σίγουρα είναι και πιο δύσκολο να το εφαρμόσει, γιατί το να αδειοδοτήσει να χωροθετήσει και να κατασκευάσει κανείς κάτι τέτοιο είναι πολύ πιο χρονοβόρο και πολύ πιο δύσκολο, από το να ξεκινήσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα διαχείρισης με διαλογή στην πηγή, που δεν έχει τα νομικά και λοιπά προσκόμματα.
Σε επίπεδο κόστους και πάλι σύμφωνα με τις μελέτες που έχω διαβάσει και έχω διαβάσει πολλές σας διαβεβαιώνω και πάλι οικονομικά για τον πολίτη είναι πολύ μεγαλύτερο το όφελος, από το να πάει σε μία λύση η οποία είναι αρκετά πιο ακριβή.
Τώρα, από κει και πέρα το αν δέχεται δίπλα στο σπίτι του ο κάθε Έλληνας τη διαχείριση των απορριμμάτων, κατ΄ αρχήν πρέπει για να είμαστε και δίκαιοι να πούμε ότι η σημερινή λύση που η Δυτική Αττική δέχεται δίπλα στο σπίτι της το σύνολο των απορριμμάτων του λεκανοπεδίου και μέρους της Ελλάδας είναι εξίσου άδικη και είναι εξίσου δύσκολη.
Μην απατάται κανείς και μην αυταπατάται κανείς ότι απέναντι στις αντιδράσεις των κατοίκων της Ανατολικής Αττικής η Δυτική Αττική που έχει πάρα πολύ μεγάλο λόγο στο τι γίνεται με τον Ενιαίο Σύνδεσμο για τη διαχείριση των απορριμμάτων θα αντιδράσει με τη δική της αντίδραση σε αυτό και η δική της αντίδραση θα είναι το κλείσιμο του ΧΥΤΑ. Καταλαβαίνετε ότι αυτό θα είναι ένα πολύ πιο ισχυρό όπλο πίεσης προς οποιαδήποτε κυβέρνηση, όταν η Αθήνα θα βρίσκεται μέσα στα σκουπίδια για εβδομάδες, από την αντίδραση κατοίκων σε άλλες περιοχές.
Παρόλα αυτά εγώ νομίζω ότι δε λύνεται το πρόβλημα ούτε απλώς προσπαθώντας να πειθαναγκάσει κανείς τους πολίτες για να δεχτούν το να πάει εκεί ένας ΧΥΤΑ, ούτε να πειθαναγκάσει με τα ΜΑΤ για να εγκαταστήσει ένα εργολάβο.
Αυτό που χρειάζεται είναι να γίνει ένας ειλικρινής διάλογος με τους πολίτες, για να πεισθούν ότι συμμετέχοντας σε ολοκληρωμένες λύσεις, με τη διαλογή στην πηγή από το σπίτι τους βάζοντας μέσα τους νέους ανθρώπους και τα παιδιά, μπορούν να αποδεχθούν το ότι η διαχείριση των απορριμμάτων αλλάζει σελίδα. Δεν πηγαίνουμε σε χωματερές, πηγαίνουμε σε κάτι το οποίο δεν δημιουργεί πρόβλημα.
Υπάρχουν παραδείγματα σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, σε όλο τον κόσμο, έχω επισκεφθεί πολλά από αυτά και ξέρω ότι σε πάρα πολλές περιοχές αυτό έχει γίνει με επιτυχία. Θεωρώ ότι και οι Έλληνες είναι δεκτικοί, είναι πολύ έξυπνοι άνθρωποι, καταλαβαίνουν τα προβλήματα και εφόσον έχουν απέναντί τους έναν ειλικρινή συζητητή και όχι έναν συζητητή που πάει να περάσει από την πίσω πόρτα μία σειρά από πράγματα, θα μπορέσουν να δοθούν αυτές οι λύσεις και μέσα στα περιθώρια του χρόνου.
Αυτό είναι και η δική μας πρόταση, αυτό είναι και η δική μας λύση σε ένα τόσο μεγάλο πρόβλημα, που αλλιώς αφήνουμε πραγματικά την πόλη μας κατ΄ αρχήν την Αθήνα αλλά και όλη την Ελλάδα να πάει σε μία καταστροφή. Γιατί δεν αναφέρθηκα και στους αριθμούς, αλλά η εκτίμηση που έχω εδώ στις σημειώσεις μου για τα πρόστιμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ανέρχεται σε περίπου 13 εκατομμύρια ευρώ τη μέρα για τους ΧΑΔΑ που δεν έχουν κλείσει και σε συνολικά ποσά της τάξης των 16 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Είναι κι αυτό ένα πολύ σημαντικό στοιχείο. Ευχαριστώ.



ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Κουβέλη, σε μία ενδεχόμενη κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ, η χωροθέτηση που αφορά το Γραμματικό και την Κερατέα θα αλλάξει ή θα παραμείνει η ίδια;



Σ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Όπως είπα και πριν για μας ο περιφερειακός σχεδιασμός δεν χρειάζεται να αλλάξει σε επίπεδο χωροθέτησης, σε επίπεδο σχεδιασμού, είναι ένας νόμος του κράτους, είναι μία πολιτική ισχυρή και σημαντική που δίνει λύση.
Αυτό που χρειάζεται -ούτε καν να αλλάξει- να εφαρμοστεί με σωστό τρόπο είναι σε ό,τι έχει σχέση με την υλοποίηση του σχεδιασμού, η οποία δεν πρέπει να είναι αποσπασματική και μερική αλλά ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων. Αυτό είναι που πρέπει να επιδιώξει κανείς για να εφαρμοστεί σωστά ο σχεδιασμός.



ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Με βάση αυτό που απαντήσατε στον Χρήστο Κούτρα καταλαβαίνω ότι τα δύο πρώτα χρόνια θα δώσετε το βάρος στη δημιουργία των εργοστασίων ανακύκλωσης που προβλέπονται στον περιφερειακό σχεδιασμό. Σε αυτή τη διετία δηλαδή το αποτέλεσμα της ανακύκλωσης πού θα πηγαίνει; Θα εξακολουθήσει να πηγαίνει στα Λιόσια, μέχρι να φτιαχτούν οι ΧΥΤΥ;



ΣΠ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Το αποτέλεσμα της ανακύκλωσης καταρχήν, όταν γίνεται σωστά η ανακύκλωση, ξαναμπαίνει στην παραγωγή. Δηλαδή όταν το αποτέλεσμα της ανακύκλωσης σε μεγάλο βαθμό είναι μέταλλα, γυαλί, χαρτί κλπ., όλα τα ανακυκλώσιμα είδη, δεν χρειάζεται να πάνε πουθενά γιατί ξαναμπαίνουν στην παραγωγή. Άρα ένα πολύ μεγάλο μέρος, που μιλάμε για περίπου 30 με 40% του όγκου των απορριμμάτων, βγαίνει από την εικόνα.
Υπάρχει ένα μέρος επόμενο που είναι το υπόλειμμα, που το υπόλειμμα, ας πούμε το RDF, μπορεί να πάει σε δύο λύσεις. Η μία λύση είναι να πάει σε ΧΥΤΥ, και εκεί μπορούμε να ξεκινήσουμε την υλοποίηση και το σχεδιασμό για ΧΥΤΥ, γιατί έχουν πολύ λιγότερα προβλήματα και δεν δημιουργούν την αντίδραση του κόσμου γιατί δεν έχουν ούτε οσμές ούτε υγρά απόβλητα ούτε τίποτα και μπορούν να πάνε σε ΧΥΤΥ.
Αλλά επίσης υπάρχει και η δυνατότητα της ενεργειακής αξιοποίησης. Είπα πριν σε αυτά που σας είπα ότι για μας η ενεργειακή αξιοποίηση είναι μια τεχνολογία που βλέπουμε και θα επιδιώξουμε να γίνει με σωστό τρόπο, δηλαδή εξασφαλίζοντας ότι δεν υπάρχουν ούτε εκπομπές επικίνδυνων αερίων όπως διοξίνες κλπ. και προφανώς έχοντας εξασφαλίσει ότι και οι πολίτες συμμετέχουν στην παρακολούθηση για το αν γίνεται ή δεν γίνεται σωστά η ενεργειακή αξιοποίηση.


Σας ευχαριστώ πολύ.


http://www.epikoinonia-arg.gr/html/content/view/8973/85/lang,el/