Δευτέρα 28 Φεβρουαρίου 2011

Ωρα για παρέμβαση του πρωθυπουργού στην Κερατέα...


Του ΒΙΚΤΩΡΑ ΝΕΤΑ





Ενα θέμα καθαρά πολιτικό, κοινωνικό, περιβαλλοντικό και νομικό, που είναι η διαχείριση των απορριμμάτων, οδηγήθηκε σε πόλεμο μεταξύ όλων των κατοίκων της Κερατέας -ουσιαστικά όλης της Λαυρεωτικής- με τις δυνάμεις των ΜΑΤ.

Δεκαπέντε και χρόνια μετά την πρώτη απόφαση για την κατασκευή ΧΥΤΑ στη θέση Οβριόκαστρο Κερατέας, χωρίς να γίνει κανένας διάλογος με τους εκπροσώπους της τοπικής κοινωνίας, χωρίς να ολοκληρωθούν όλες οι νόμιμες διαδικασίες, επιχειρήθηκε πραξικοπηματικά στις 11 Δεκεμβρίου 2010 να αρχίσουν τα έργα υπό την «προστασία» ισχυρής δύναμης των ΜΑΤ.

Αυτή η ενέργεια κυβερνητικού αυταρχισμού σήμανε την έναρξη πολέμου μεταξύ των κατοίκων της Κερατέας και των ΜΑΤ, ο οποίος κλιμακώθηκε επικίνδυνα, συνεχίζεται για τρίτο μήνα και εγκυμονεί τον κίνδυνο να έχουμε ακόμη και ανθρώπινα θύματα. Ολη η Ελλάδα βλέπει αυτή την περίοδο στις τηλεοπτικές οθόνες σκηνές βίας και βαρβαρότητας, ασυμβίβαστες με την έννοια της Δημοκρατίας και με την ιδεολογία μιας κυβέρνησης, έστω και κατ' όνομα μόνο σοσιαλιστικής. Και στελέχη της κυβερνητικής παράταξης εκφράζουν την έντονη δυσφορία τους γι' αυτή την εξέλιξη.

Πώς έφτασαν, όμως, εκεί τα πράγματα; Η αρχική εισήγηση-πρόταση πριν από 15 χρόνια για την κατασκευή Χώρου Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων (ΧΥΤΑ) στην περιοχή του Οβριόκαστρου συντάχθηκε, τουλάχιστον, με επιπολαιότητα. Κοινός πολιτικός νους, κοιτάζοντας και μόνο το χάρτη της Ανατολικής Αττικής, θα απέρριπτε χωρίς καμιά συζήτηση την πρόταση για την κατασκευή ΧΥΤΑ (ή και ΧΥΤΥ, δηλαδή Χώρου Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων) στην περιοχή της Λαυρεωτικής. Οι λόγοι είναι συγκεκριμένοι, ορατοί διά γυμνού οφθαλμού και δεν χρειάζονται καν ειδικές μελέτες και έρευνες:

α) Η Ανατολική Αττική, με τις εκπληκτικές παραλίες της στον Σαρωνικό και τον Ευβοϊκό, είναι η έξοδος αναψυχής για τα 4,5 εκατ. των κατοίκων της πρωτεύουσας, γι' αυτό και πρέπει με κάθε θυσία να προστατευθεί το περιβάλλον της και να μην επιβαρυνθεί με λειτουργίες που εγκυμονούν κινδύνους καταστροφής και υποβάθμισης.

β) Είναι ασυγχώρητο έγκλημα να γίνει χωματερή δίπλα στον Εθνικό Δρυμό του Σουνίου, όπου και ο περίφημος αρχαίος ναός που επισκέπτονται χιλιάδες τουρίστες, δίπλα και πάνω στα αρχαία μεταλλεία της Λαυρεωτικής, με τις στοές εκατοντάδων χιλιομέτρων που πρέπει να αξιοποιηθούν ως ιστορικό μνημείο, πέραν των όσων ήδη έχουν γίνει από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.

γ) Είναι το ίδιο έγκλημα, σε χαρακτηρισμένο αρχαιολογικό χώρο, έστω και δίπλα απ' αυτόν, που δεν έχει ανασκαφεί συστηματικά, να θάβονται απορρίμματα ή και υπολείμματα απορριμμάτων.

δ) Η Ανατολική Αττική είναι και πρέπει να παραμείνει χώρος εξοχικής κατοικίας, κυρίως για μεσαία και χαμηλά εισοδήματα, που ασφυκτιούν στην πρωτεύουσα.

Για όλα αυτά τα απολύτως αυτονόητα δεν χρειάζονται ούτε ειδικές γνωμοδοτήσεις ούτε δικαστικές, αλλά πολιτικές και μόνο αποφάσεις. Προπαντός χρειάζεται διάλογος με την κοινωνία. Μόλις τις τελευταίες μέρες, στον τρίτο μήνα του αδιέξοδου και επικίνδυνου πολέμου ΜΑΤ - Κερατέας, η υφυπουργός Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Θεοδώρα Τζάκρη, ανέλαβε -μόνη της ή με εντολή;- να βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά, αλλά με ατυχείς έως και προκλητικά απαράδεκτες δηλώσεις-προτάσεις για διάλογο.

Αποκλείει από το διάλογο η κυρία Τζάκρη τους «παράγοντες της περιοχής» και τους «πολιτικούς που έχουν χτίσει καριέρες πάνω στο θέμα των σκουπιδιών» και δογματίζει: «Είμαστε ανοιχτοί σε διάλογο, για να απαντήσουμε στις περιβαλλοντικές ανησυχίες των ψύχραιμων κατοίκων. Γι' αυτό το λόγο προτείνουμε τη συγκρότηση ανεξάρτητης επιτροπής, απαρτιζόμενης από τους ίδιους τους κατοίκους για την επίβλεψη όλων των φάσεων κατασκευής του έργου, ενώ είμαστε ανοικτοί σε προτάσεις για την περιβαλλοντική θωράκιση του έργου».

Εύλογο το ερώτημα: Ποια είναι η κυρία Τζάκρη, η οποία αποκλείει από το διάλογο τους εκλεγμένους από το λαό «παράγοντες της περιοχής», δηλαδή τους δημάρχους και τους πολιτικούς; Και αυτό που προτείνει δεν είναι διάλογος, αλλά αυταρχική απαίτηση για την αποδοχή από τους κατοίκους της Κερατέας της κατασκευής του ΧΥΤΑ. Η κυρία Τζάκρη είναι παντελώς ακατάλληλη για όποιο διάλογο, που θα αποσκοπεί σε προσέγγιση απόψεων για την άρση του αδιεξόδου και τη λήξη του πολέμου στην Κερατέα. Μήπως είναι ώρα να παρέμβει ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου;

Συζητώντας με την κυρία Θοδώρα

Πηγή: kkeml.blogspot.com

Τη Θοδώρα τη γνωρίσαμε στην εκδήλωση για την Κερατέα, που έγινε στην Αθήνα.
Την ξανασυναντήσαμε τη Δευτέρα 21/2 στο μπλόκο της ΒΙΟΠΑ, όπου είχαμε μαζί της μια συζήτηση. Αρχική μας πρόθεση ήταν, καθώς πλησιάζει και η 8 Μάρτη, να αναδειχθεί ο ρόλος των γυναικών που συμμετέχουν μαζικά στα μπλόκα. Ωστόσο η Θοδώρα ήταν πραγματικός χείμαρρος. Μίλησε για όλους και για όλα με τον δικό της μοναδικό τρόπο. Δίπλα, στα τραπέζια του χώρου συγκέντρωσης των κατοίκων στο μπλόκο που έχει διαμορφωθεί σαν καφενείο, πολλές ακόμη γυναίκες επιβεβαιώνουν: «Γυρνάμε απ' τη δουλειά, τελειώνουμε στα γρήγορα τις καθημερινές δουλειές του σπιτιού και ερχόμαστε κατευθείαν εδώ». «Θα μας λείψει αυτή η συνήθεια όταν φύγουν τα ΜΑΤ».
Σταχυολογούμε, λοιπόν, ένα μεγάλο μέρος αυτής της συζήτησης, θεματικά, με τα γλαφυρά λόγια της ίδιας της Θοδώρας


Η κατάσταση στην Κερατέα
«Εχουν περάσει 70 μέρες στο μπλόκο, που είναι για το κράτος και την κυβέρνηση μεγάλο κόστος. Εχουμε υπολογίσει 1.800.000 ευρώ τους έχει κοστίσει μέχρι σήμερα η παρουσία των ΜΑΤ στην Κερατέα. Και τα ταμεία δεν έχουν λεφτά, τα φάρμακα κόβονται από τους ασφαλισμένους, την κατάσταση με τους γιατρούς τη βλέπουμε, και οι γιατροί του ΙΚΑ έχουν και δίκιο γιατί δεν έχουν και συναδέλφους να τους αντικαθιστούν. Η Κερατέα αυτή τη στιγμή είναι με έναν παθολόγο - 12.000 κόσμος. Πήρα εγώ τηλέφωνο να κλείσω ραντεβού για τον άντρα μου και μου είπανε για μετά την 1η Απρίλη. Είμαι αυτόπτης μάρτυρας της κατάστασης.

Σε ρωτώ εγώ πώς τα βγάζουνε εδώ τα λεφτά και τα δίνουνε για 3 παλιομηχανήματα και ξαφνικά έχουμε και τον Μπόμπολα που παθαίνει αμνησία και δεν θυμάται, λέει ότι δεν είναι δικιά του η εταιρεία. Εγώ θα πρότεινα να έχει έναν άνθρωπο να του υπενθυμίζει κάθε μέρα αναλυτικά πόσες εταιρείες έχει. Γιατί εδώ γίνεται κοροϊδία.
Η δε κυρία Χριστοφάκη έχει ευαισθητοποιηθεί ξαφνικά και λέει ότι εδώ έχουμε πολιτικό κόστος. Συγνώμη, μετά από 70 μέρες το σκέφτηκε; Στο ψήφισμα που έβγαλε ο δήμος Σαρωνικού γιατί δεν έβαλε την υπογραφή της να μας στηρίξει; Ποιος κοροϊδεύει ποιον; Βγαίνουν στον ελληνικό λαό και τον κοροϊδεύουνε;
Και, πέρα απ' όλα αυτά, μας φέρανε και τα σκουπίδια. Και να πω ότι είναι ένα έργο σοβαρό... Είμαστε Κερατέα, Λαύριο, Αγ. Κωνσταντίνος, Καλύβια, Ανάβυσσος, Σαρωνίδα, Φώκαια, Κουβαράς, όλοι μαζί, και από το 1996 είχε γίνει πρόταση από τον δήμο να κάνουμε όλοι μαζί μια σωστή δουλειά για τα σκουπίδια. Προτείναμε να έρθει και για 3 μήνες δοκιμαστικά μια μονάδα που υπάρχει και στη Λάρισα και παράγει ένα είδος λιπάσματος σαν καρυδάκι. Αντιπρόταση υπάρχει. Δεν τη δέχονται γιατί δεν είναι μεγάλη η μίζα. Πώς είναι δυνατό να κάνεις ένα έργο που από το 2013 και μετά να πληρώνεις πρόστιμο; Σε ποια λογική χώρα, σε ποια σοβαρή χώρα γίνονται έργα για τα οποία θα πληρώνεις πρόστιμο;
Δεν μας ήρθε ξαφνικά να κατέβουμε στο δρόμο γιατί δεν έχουμε τι να κάνουμε. Εχουμε τις δουλειές μας, τα κτήματά μας που τα δουλεύουμε. Μας αφήσανε κάποια κτήματα οι παππούδες μας, δεν είμαστε καταπατητές. Δουλεύουμε αυτή τη γη με μόχθο. Δουλέψαμε και στα εργοστάσια και στα μεταλλεία του Λαυρίου. Πώς έρχονται αυτή την κοινωνία που έχει ποτίσει με τον ιδρώτα της αυτά τα χώματα ξαφνικά να της φορέσουνε ένα καθεστώς δικό τους, να εγκαταστήσουνε ένα ΧΥΤΑ, να μας βρίζουνε και να μας καταγγέλλουν για υποκινητές αίματος; Αυτά που αγαπάμε αυτά υπερασπιζόμαστε.
Τα ΜΑΤ πρέπει να φύγουνε γιατί είναι κάτι αποτρόπαιο. Οι κάτοικοι όμως θα μείνουνε να περιφρουρήσουν το χώρο και να τον κρατήσουνε ζωντανό. Να ξανακαλλιεργήσουνε τα χωράφια τους. Εχουνε μαραζώσει οι ελιές, έχει μαραζώσει το έδαφος από τα χημικά. Ακόμη και οι δάφνες στο διάζωμα του δρόμου έχουνε κιτρινίσει, παρά τις βροχές.
Εχουμε κάνει ολόκληρη συλλογή εδώ πέρα από κάθε είδους καπνογόνο που έχει πέσει. Ακόμη και κάτι ξύλινα σπιτάκια που είχαν φτιαχτεί με έξοδα του δήμου για τις υπαίθριες γιορτές της πόλης μας, τα ΜΑΤ τα κόψανε ξύλα και τα καίνε για να ζεσταθούνε.
Η πόλη μας έχει πολλούς πολιτιστικούς και επιστημονικούς συλλόγους, νεανικά συγκροτήματα, κάναμε γιορτές όλοι μαζί. Γιατί λοιπόν να υποστούμε μια υποβάθμιση που δεν την αξίζουμε; Αυτό δεν το ευχόμαστε για καμία περιοχή στην Ελλάδα. Και έχουμε μια ημερίδα στις 27 του μηνός την Κυριακή και θα τοποθετηθούμε για την άποψή μας για τη διαχείριση των σκουπιδιών.


Ο ρόλος των γυναικών σ' αυτό τον αγώνα
Οι γυναίκες παίζουν σοβαρό ρόλο σ' αυτό τον αγώνα. Είναι αυτές που εγώ λέω ότι παίζουν το ρόλο του ρυθμιστή σ' αυτή την ιστορία. Είναι αυτές που θα καθήσουν στα μπλόκα, θα φέρουν φαγητό, θα καλοδεχτούνε κόσμο από τις γειτονικές περιοχές, πολίτες ευαισθητοποιημένους από τις γύρω περιοχές και από την Αθήνα.
Οι γυναίκες της Κερατέας έχουμε συγκεντρωθεί, έχουμε κάνει δύο συνελεύσεις για να δρομολογήσουμε κι εμείς την ευαισθητοποίηση στις γύρω περιοχές και σε σχολεία, σε εκδηλώσεις, σε ΚΑΠΗ για το τι γίνεται εδώ. Και αποτελούμε και το ρυθμιστή από πλευράς συγκράτησης του θυμού. Γιατί κάποια στιγμή οι άνδρες, τα μικρά παιδιά φτάνουν σε ακραίες ενέργειες. Την ημέρα μάλιστα της 8ης Φεβρουαρίου που μπήκανε μέσα στην Κερατέα, οι γυναίκες βάλανε τα στήθια μπροστά και το λέω και σαν απάντηση και σε κάποιους που μας θεωρούν υποκινητές αίματος. Οχι μόνο υποκινητές δεν είμαστε, αλλά έχουμε κρατηθεί και πολύ. Γιατί ποιος άλλος θα άντεχε, θα κράταγε τον θυμό του για 70 συνεχείς μέρες και δεν θα είχε φτάσει σε πάρα πολύ ακραίες πράξεις; Εδώ κάθε μέρα δοκιμάζονται τα νεύρα μας, δοκιμάζονται οι αντοχές μας, η λογική μας, ζούμε το παράλογο.
Η γυναίκα είναι βασικός παράγοντας στην κοινωνία, και ήταν πάντα κι ας μην έβγαινε στο προσκήνιο. Ηταν η κινητήρια δύναμη σε όλες τις φάσεις της κοινωνίας. Εδώ τις βλέπουμε στην Τυνησία, στη Λιβύη, στην Υεμένη, με τα τσαντόρ, με τα παιδιά τους στο δρόμο. Η γυναίκα όταν δεν έχει τίποτα να βάλει στο τσουκάλι να μαγειρέψει είναι ο πρώτος υποκινητής της επανάστασης. Αρα για μένα το πρώτο κόμμα είναι η πείνα που σε κατεβάζει στο δρόμο. Πεινάνε οι άνθρωποι. Και όλες οι πολιτικές της Δύσης είναι, κατά τη γνώμη μου, τελειωμένες και με ημερομηνία λήξης και αποτυχημένες.
Η οικογένεια στην Ελλάδα είναι ένας θεσμός που κρατάει στις δύσκολες εποχές. Εάν δεν είχαμε τη γιαγιά και τον παππού να κρατάνε τα εγγόνια, τι θα κάναμε τώρα που οι δουλειές στενεύουν, τώρα που όλοι έγιναν σταζ και ανασφάλιστοι; Εγώ στη δουλειά μου είμαι τετράωρη, αλλά το επέλεξα. Τον άνδρα μου του κάνανε 4ωρο αλλά δεν ήταν επιλογή του. Αλλά τι περιμένεις όταν μπαίνουν μέσα στα σπίτια μας τα ΜΑΤ και μας δέρνουν!
Οπωσδήποτε, και για τις 8 του Μάρτη κάτι θα κάνουμε. Δεν το έχουμε δρομολογήσει ακόμη. Αλλά και κάθε μέρα οι γυναίκες μαζευόμαστε παρέες  παρέες και πάμε μπροστά στα ΜΑΤ, δεν τους φοβόμαστε. Πολλές μάλιστα ξεπερνάνε και τον εαυτό  τους και είναι ευγενικές μαζί τους και τους λένε τι θα γίνει, βρε παιδιά, πού θα πάει αυτό το πράγμα;

Αλλά και οι σχέσεις ανάμεσα στους κατοίκους έχουν αλλάξει...
Μετά το '80, που η περιοχή πήρε τα πάνω της, να είμαστε αντικειμενικοί, αναπτύχθηκε και ένας νεοπλουτισμός και μια έπαρση σε ένα τμήμα του κόσμου της περιοχής, που απομάκρυνε τον κόσμο μεταξύ τους. Οχι όλους, ένα ποσοστό. Οι άνθρωποι που δεν τα πηγαίναμε αυτά κρατούσαμε επαφές μέσα από συλλόγους πολιτιστικούς, μέσα από συλλόγους αθλητικούς. Και ξαφνικά όλη αυτή η επίθεση χτύπησε τον κόσμο κλεισμένο στο καβούκι του, απομονωμένο και τον έβγαλε στο δρόμο. Τώρα όλοι μαζί, και θα ήθελα κι άλλους, αγωνιζόμαστε για το αυτονόητο».

Όχι χωματερή στην Κερατέα...






ΠΡΟΣΕΧΕΙΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ...

Η Επιτροπή Αγώνα κατά του ΧΥΤΑ μας καλεί να λάβουμε μαζικά μέρος στην Συγκέντρωση Διαμαρτυρίας κατά της Αυταρχικής και Ανάλγητης Πολιτικής της Κυβέρνησης και των εργοδοτών τους.

Η συγκέντρωση θα γίνει στο Σύνταγμα την Τρίτη 1 Μάρτη και ώρα 7:00 το απόγευμα

Πούλμαν θα αναχωρήσουν στις 5:30 το απόγευμα από την κεντρική πλατεία του Λαυρίου και στις 6:00 από την κεντρική πλατεία της Κερατέας.



Την εκδήλωση διοργανώνουν:

· Η Επιτροπές Αγώνα των κατοίκων της Λαυρεωτικής και Γραμματικού κατά του ΧΥΤΑ

· Οι Επιτροπές Αγώνα «Δεν Πληρώνω»



Θα πρέπει να ήμαστε όλοι εκεί


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -                                                                                                                                                                  

ΟΙ ΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΤΗΣ ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ ΣΕ ΠΡΩΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ



Το ΠΡΙΝ, μέσα από τις σελίδες του, δίνει το λόγο στους κατοίκους της Λαυρεωτικής.

Καλεί σε συζήτηση στο Μπλόκο την Τετάρτη 2 Μαρτίου στις 8 μ.μ.



Το ΠΡΙΝ είναι μια κυριακάτικη εφημερίδα της ανεξάρτητης αντικαπιταλιστικής Αριστεράς. Από την ίδρυση της προσπαθεί να φέρνει στο κέντρο της ενημέρωσης την ιστορία που γράφεται με ανυπακοή, την έμπνευση και την ελπίδα των «κάτω», κόντρα στην προπαγάνδα και την μαζική τρομοκράτηση που επιχειρούν τα ΜΜΕ, υπάλληλοι της κυβέρνησης και του κεφαλαίου.

Από αυτή τη σκοπιά, στέκεται με σεβασμό στον αγώνα της Κερατέας ενάντια στην κατασκευή ΧΥΤΑ, την ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης των απορριμμάτων και τη βάρβαρη καταστολή. Η μάχη της Κερατέας αποτελεί ένα από τα πιο ελπιδοφόρα παραδείγματα κοινωνικής πάλης ενάντια στην ταπείνωση των εργαζομένων και της φύσης, στο βωμό της κερδοφορίας του κεφαλαίου. Η Κερατέα κατακτά μια καινούργια περηφάνια αντίστασης στη σύγχρονη «χούντα» κυβέρνησης - ΕΕ – ΔΝΤ, σκιαγραφεί τη δυνατότητα νίκης του κινήματος και ανατροπής της επίθεσης.

Σε μια περίοδο, όπου το κίνημα της Κερατέας αντιμετωπίζει την πιο σκληρή καταστολή, αλλά και τη συστράτευση όλων των μηχανισμών του συστήματος και των κυρίαρχων ΜΜΕ για να το συκοφαντήσουν, το ΠΡΙΝ θέλει να συμβάλλει στο να ακουστεί η φωνή των ίδιων των κατοίκων της Κερατέας.

Συνεχίζοντας την αρθρογραφία για τον αγώνα της Κερατέας καλούμε σε μια δημόσια συζήτηση την Τετάρτη 2 Μαρτίου, στις 8 μ.μ. στο μπλόκο της Κερατέας, η οποία θα τυπωθεί στην εφημερίδα μας την επόμενη Κυριακή και θα αναρτηθεί στο διαδίκτυο.

Στη συζήτηση θα θέλαμε να ανιχνεύσουμε, μαζί με άλλα στοιχεία, τις βαθύτερες αιτίες που προκαλούν την παρατεταμένη αντίδραση των κατοίκων της Κερατέας. Τι ρόλο έπαιξε η απόφαση για τον ΧΥΤΑ; Πως επιδρούν τα γενικότερα κοινωνικά προβλήματα, της λιτότητας, της ανεργίας κλπ. ; Πως έγινε και κόσμος που δεν είχε ποτέ κινητοποιηθεί βρέθηκε στις διαδηλώσεις; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά και η κοινωνική προέλευση των αγωνιστών; Τι ρόλο έπαιξε η βάρβαρη καταστολή της αστυνομίας; Πως επέδρασε το κίνημα στη συνείδηση των κατοίκων και στην κοινωνική ζωή της πόλης; Δημιούργησε ένα νέο πολιτισμό συλλογικότητας και αλληλεγγύης (τραγούδια, αστεία κλπ.); Ποιος ήταν ο ρόλος της νεολαίας; Μετανάστες συμμετέχουν;

Σας περιμένουμε για μια ζωντανή συζήτηση - αποκρυπτογράφηση του κινήματος της Κερατέας.



ΕΙΣΤΕ ΟΛΟΙ ΚΑΛΕΣΜΕΝΟΙ



Η Συντακτική Επιτροπή της εφημερίδας